• Home
  • Kenniscentrum

Grip krijgen op leveranciersrisico’s - Hoe invulling te geven aan de eisen vanuit DORA

Door Artikel IB4-2024 - Michiel Herrebrugh 12 dec 2024

Auteur: Michiel Herrebrugh is Security & privacy consultant bij MichielH Services. Michiel is te bereiken via: info@michielh.nl

Vanaf 17 januari 2025 moeten financiële instellingen aan DORA (Digital Operational Resilience Act) voldoen. Eén van de kernpunten van DORA is het grip krijgen en houden op de volledige uitbestedingsketen. Maar wat schrijft de wet voor en hoe geeft een kleine of middelgrote financiële instelling op een praktische manier invulling aan het managen van leveranciersrisico’s?

DORA bestaat uit vijf pijlers, waarvan het beheer van ICT-risico van derde aanbieders er één is. Dit laat het belang van het managen van uitbestedingsrisico’s zien. De specifieke eisen zijn vastgelegd in artikelen 28 t/m 30. Artikelen 31 t/m 44 bevatten de regels rondom het overzichtskader, maar die zijn op dit moment voor financiële instellingen minder relevant.

Om aan DORA te voldoen moet een instelling de wettekst naleven (de zogenaamde level 1-eisen). Er zijn echter voor verschillende onderwerpen verdiepende technische reguleringsnormen (level 2-eisen) waar ook aan voldaan moet worden. Deze level 2-eisen zijn op het moment van schrijven nog niet goedgekeurd door de Europese Commissie, maar de (Engelstalige) conceptversies zijn wel al gepubliceerd. Op het gebied van leveranciersrisico’s zijn dit:

  • RTS (regulatory technical standard): Policy on ICT services performed by third parties
  • ITS (implementing technical standard): Templates for the register of information
  • RTS: Elements when sub-contracting critical or important functions en
  • RTS: Information on oversight conduct.

Hoe invulling wordt gegeven aan de eisen vanuit DORA verschilt per toezichthouder. De Autoriteit Financiële Markten heeft in 2019 'Principes voor Informatiebeveiliging' gepubliceerd, maar deze principes zijn dusdanig generiek dat ze weinig handvatten bieden voor de implementatie van DORA. Nuttiger is de 'Good Practice Informatiebeveiliging' van De Nederlandsche Bank (DNB). In deze Good Practice staan redelijk gedetailleerde eisen waarmee aangetoond kan worden dat informatiebeveiliging op een goede manier is ingericht. Door te voldoen aan de versie uit 2023 wordt tegemoetgekomen aan een groot gedeelte van de level 1-eisen vanuit DORA.

Implementatie van de DORA-eisen
Om invulling te geven aan de eisen vanuit DORA/de Good Practice van DNB, moeten in elk geval de punten uit de deze afbeelding geïmplementeerd zijn. Dit is echter geen uitputtende lijst: vanuit andere wetgeving, normenkaders of bedrijfseisen kunnen additionele activiteiten nodig zijn, zoals het uitvoeren van een Data Protection Impact Assessment (DPIA) of het aanmelden van een (ICT-)uitbesteding bij de toezichthouder.

1. Uitbestedingsbeleid
Elke financiële instelling moet een uitbestedingsbeleid – oftewel een strategie inzake ICT-risico van derde aanbieders hebben. Hierin staan de beleidsregels voor het uitbesteden van ICTdiensten. Ook moet het algemene risicoprofiel van deze ICTdiensten beoordeeld worden. Om aantoonbaar te voldoen aan de gestelde eisen, is het belangrijk om het gehele proces rondom uitbesteding te beschrijven: wat zijn de stappen die genomen moeten worden bij welk type leverancier. Dit kan onderdeel zijn van het uitbestedingsbeleid, maar kan ook in een aparte procesbeschrijving staan.

2. BIA/BIV-classificatie
Binnen de organisatie is het van belang dat er duidelijkheid is over hoe kritisch welke bedrijfsprocessen zijn. Met een business impact analyse (BIA) of materialiteitsassessment wordt dit in kaart gebracht. Voor leveranciersmanagement is dit van belang, omdat er onderscheid gemaakt wordt tussen ICT-diensten ter ondersteuning van kritieke of belangrijke functies (hierna: kritieke ICT-diensten) en alle andere ICT-diensten (zie kader). De BIA is ook nodig om te bepalen wat de BIV- classificatie van het systeem is of gaat worden: hoe belangrijk zijn de beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van het systeem en de data? Deze BIV-classificatie is nodig om in de volgende stap de securityvereisten op te stellen.

Wat zijn kritieke of belangrijke functies? De definitie binnen DORA (artikel 2) omschrijft dit als ‘een functie waarvan de verstoring wezenlijk afbreuk zou doen aan de financiële prestaties van een financiële entiteit of aan de soliditeit of de continuïteit van haar diensten en activiteiten, of waarvan de beëindiging of gebrekkige of mislukte uitvoering wezenlijk afbreuk zou doen aan de permanente naleving door een financiële entiteit van de voorwaarden en verplichtingen uit hoofde van haar vergunning of haar andere verplichtingen uit hoofde van het toepasselijke recht inzake financiële diensten.’

3. Opstellen securityvereisten
Het is belangrijk om passende securitymaatregelen te implementeren: niet te veel, maar ook niet te weinig. Om te voorkomen dat bij elke uitbesteding ad hoc bepaald wordt welke securityrequirements van toepassing zijn, helpt het hebben van een vooraf gedefinieerde maatregelenset. Hierbij kunnen de maatregelen gedifferentieerd worden naar BIV-classificatie, zoals in tabel 2 is weergegeven. De BIV-classificatie bepaalt uiteindelijk welke beheersmaatregelen contractueel afgesproken worden met de leverancier, zodat de maatregelen passen bij het risicoprofiel van de uitbestede dienst.

4. Leveranciersselectie & due diligence
Wanneer de (security)requirements duidelijk zijn, kan gezocht worden naar een geschikte leverancier. DORA schrijft niet voor hoe de meest geschikte leverancier geselecteerd moet worden, maar er wordt wel van de financiële instelling verwacht dat er passend (due diligence)onderzoek gedaan wordt. Ook moet beoordeeld worden of aan de toezichtvoorwaarden voor het sluiten van het contract is voldaan en of er eventueel belangenconflict kan voortkomen uit de overeenkomst.

5. Uitvoeren risico-assessment
De wetgever stelt specifieke eisen aan het uitvoeren van een risico-assessment voorafgaand aan het uitbesteden van ICTdiensten. Alle relevante risico’s met betrekking tot de overeenkomst moeten in kaart gebracht worden, waarbij in het geval van kritieke ICT-diensten tenminste een aantal specifieke risico’s moeten terugkomen:

  • Concentratierisico: in hoeverre is de leverancier vervangbaar; en ontstaat er geen kritische afhankelijkheid door te veel diensten bij dezelfde leverancier af te nemen?
  • Onderuitbesteding: wat betekent het voor de instelling als de dienstverlener bepaalde ICT-diensten verder uitbesteedt, met name naar onderaannemers in het buitenland? Wat is de impact van potentieel lange of complexe uitbestedingsketens op het vermogen van de financiële instelling om de contractuele afspraken te monitoren?
  • Insolventie & faillissement: wat is het risico als een ICT-dienstverlener niet meer aan zijn financiële verplichtingen kan voldoen en kan de instelling dan nog zijn gegevens herstellen?
  • Privacy: worden de Europese privacyregels nageleefd bij uitbesteding naar het buitenland?

Om de risico’s te kunnen mitigeren, moeten potentiële leveranciers hun volledige onderuitbestedingsketen inzichtelijk maken ,inclusief de wijze waarop zij de relevante risico’s beheersen die aanwezig zijn bij die onderleveranciers. Na het bepalen van de risico’s kunnen mitigerende maatregelen bepaald en afgesproken worden. Ook kan blijken dat de uitbesteding toch niet door mag gaan, omdat het een onacceptabel risico oplevert voor de instelling. Zie deze tabel.

6. Opstellen overeenkomst
Wanneer duidelijk is of een ICT-dienst een kritieke of belangrijke functie ondersteunt, de BIV-classificatie en bijbehorende beheersmaatregelen duidelijk zijn, de leverancier is geselecteerd en de gedefinieerde risico’s beheersbaar zijn, kan overgegaan worden tot het opstellen van de overeenkomst. DORA stelt expliciete eisen aan deze overeenkomst: er wordt een negental punten beschreven die in elke uitbestedingsovereenkomst van ICT-diensten moeten terugkomen. Daarnaast zijn er zes verplichtingen voor contracten met leveranciers van kritieke ICT-diensten. 

Twee punten die het benadrukken waard zijn: (1) het hebben van een exitstrategie en (2) het uitvoeren van threat led penetration testing.

  1. Een financiële instelling moet een redelijke mate van zekerheid hebben dat het beëindigen van een overeenkomst kan gebeuren zonder dat dit leidt tot een verstoring van de bedrijfsactiviteiten of de dienstverlening naar klanten. Hiervoor moet een exitstrategie zijn beschreven in de afspraken met de leverancier en moet deze periodiek geëvalueerd worden.
  2. Threat led penetration testing, of dreigingsgestuurde penetratietest, gaat verder dan normale penetratietesten. Hierbij worden realistische aanvalsscenario’s van bestaande actoren nagebootst, waarbij de test zich niet beperkt tot één specifiek systeem. Artikelen 26 en 27 beschrijven de eisen rondom deze testen.

7. Invullen informatieregister
Elke financiële instelling is verplicht om een informatieregister te hebben met daarin informatie over alle contractuele overeenkomsten rondom uitbestede ICT-diensten en de ICT-leveranciers. Dit register moet voldoen aan de eisen zoals beschreven in de ITS Templates for the register of information. Er is een Exceltemplate beschikbaar gesteld die gebruikt kan worden voor het informatieregister [1].

In het template valt op dat er relatief veel informatie gevraagd wordt, zeker voor een kleine of middelgrote financiële instelling. Het document correct invullen is echter van belang, omdat het register opgevraagd mag worden (en naar verwachting zál worden) door de toezichthouder. Het template helpt daarnaast om invulling te geven aan alle level-2 eisen die gesteld worden vanuit de bovengenoemde ITS.

8. Monitoren d.m.v. service level rapportages
Zoals onder punt 6 beschreven staat, moeten er in contracten afspraken gemaakt worden over service levels (eis 5) en moeten er – in geval van kritieke ICT-diensten – kwalitatieve en kwantitatieve prestatiecriteria worden opgesteld (eis a). Het is van belang om deze prestatiecriteria breder te formuleren dan enkel de beschikbaarheidseisen en operationele reactietijden bij incidenten en problemen: specifiek op het vlak van informatiebeveiliging en cyberweerbaarheid kunnen prestatiecriteria over analyse en reactietijden op Indicators of Attack of Indicators of Compromise bijdragen aan het vaststellen of een leverancier de benodigde volwassenheid heeft. De financiële instelling moet – mede door middel van servicelevel rapportages – grip houden op de dienstverlening door de
leverancier van kritieke ICT-diensten. Daarnaast helpt het periodiek overleggen met leveranciers om het vermogen om effectief samen te werken regelmatig te evalueren en een goede relatie op te bouwen: deze relatie is misschien wel het belangrijkste middel om risico’s te mitigeren.

De rapportages moeten worden geanalyseerd en over de uitkomsten hiervan moet worden gerapporteerd aan het verantwoordelijke lijnmanagement. Op deze manier houdt de financiële instelling toezicht op (de betrouwbaarheid van) de volledige uitbestedingsketen van kritieke ICT-diensten.

9. Beoordelen onafhankelijke assurancerapportages
Elke financiële instelling is verantwoordelijk voor het voldoen aan de eisen vanuit DORA, ook wanneer ICT-diensten uitbesteed worden. Daarbij is het niet voldoende om te vertrouwen op beloftes van een leverancier: naleving van de eisen moet aantoonbaar zijn. De meest gebruikelijke en efficiënte manier om dit te doen is door onafhankelijke assurancerapportages op te vragen bij de leverancier en deze te beoordelen. Hierbij is een ISO 27001 certificering niet voldoende: er moet aangetoond worden dat beveiligingsmaatregelen effectief werken over een langere periode, bijvoorbeeld door middel van een ISAE 3402 type 2 of een SOC-2 type 2 verklaring. Deze vereiste geldt ook voor onderleveranciers. Bij het beoordelen van een assuranceverklaring zijn twee aandachtspunten van belang:

  1. Zijn alle subcontractors in scope van de verklaring? 
    Vaak worden onderleveranciers niet meegenomen bij de uitspraken over effectieve beheersmaatregelen (carve-out). Aangezien elke financiële instelling de gehele uitbestedingsketen moet monitoren, is het – als onderleveranciers niet in scope zijn – nodig om assuranceverklaringen bij de onderleveranciers op te vragen en te beoordelen. Het is dus effectiever om met een ICT-leverancier af te spreken dat ook de onderleveranciers meegenomen worden in de rapportage.
  2. Zijn alle relevante beveiligingsmaatregelen in scope van de verklaring? 
    Niet elke assuranceverklaring heeft dezelfde scope. Een financiële instelling moet de zekerheid hebben dat alle relevante beveiligingsmaatregelen getest en effectief bevonden zijn. Welke beveiligingsmaatregelen relevant zijn, kan verschillen per type leverancier (zie deze tabel). Door hier van tevoren over na te denken, kunnen vergelijkbare ICT-leveranciers op een vergelijkbare manier beoordeeld worden. Het is aan te bevelen om ruimte te houden om, wanneer nodig, af te wijken van de standaardmapping, waarbij afwijkingen naar een lager niveau wel eerst voorgelegd moeten worden aan een (C)ISO of tweedelijns riskfunctionaris.

Vervolgens kan voor elk van de relevante maatregelen vastgesteld worden of de assuranceverklaring een uitspraak doet over de effectiviteit van de maatregel. Leg deze beoordeling, inclusief eventuele afwijkingen/uitzonderingen en verbeteracties, vast om aan te tonen dat de financiële instelling invulling geeft aan deze wettelijke verplichting.||

Naderende deadline
Vanaf 17 januari 2025 moet elke financiële instelling voldoen aan DORA. Wacht dus niet te lang met de implementatie van de vereisten. Dit artikel draagt er hopelijk aan bij om duidelijk te krijgen wat gedaan moet worden om aan artikelen 28 t/m 30 van DORA te voldoen. De wetgeving is echter breder dan alleen die artikelen en dusdanig uitgebreid en specifiek dat het onmogelijk is om alle verplichtingen in één artikel te beschrijven. Neem dus ook de tijd om zelf de wetgeving en de onderliggende technische reguleringsnormen erop na te slaan om goed in kaart te brengen wat er moet gebeuren om aan deze nieuwe wetgeving te voldoen.

Referentie
[1] https://www.eiopa.europa.eu/publications/set-rules-under-dora-ictand-third-party-risk-management-and-incident-classification_en

Dit artikel verscheen in IB4-2024.
Voor het opgemaakte artikel (pdf), klik hier onder op 'Document downloaden'.

Document downloaden