IB Magazine #3 met het thema Onderwijs, onderzoek en ontwikkeling is verschenen! 25 jul 2024
‘Onderwijs en onderzoek’ is het thema. Goed stil te staan bij de betekenis van deze eenvoudige woorden. De primaire synoniemen die je tegenkomt voor onderwijs zijn: schoolopleiding, les, instructie en educatie. Aardig om te weten dat school ontleend is aan een Grieks woord ‘skholḗ’ wat betekent aan leren bestede vrije tijd of studie en dat educatie voortkomt uit het Latijn: ‘educere’ wat betekent opvoeden. Daarop volgend de synoniemen: beschaving en vorming. Bij het woord onderzoek komen wij uit op: speurwerk, informatie, experiment, observatie en analyse; om maar een paar te noemen.
Kritiek richting onderwijs richt zich op de éénzijdigheid van de communicatie. Het is vanuit de onderwijzer naar de leerling(e) een hiërarchische houding. Nu ziet men liever interactie, een meerzijdige communicatie en dus ná opvoeding en onderwijs vooral vorming. Samenwerking en afstemming op de belevingswereld van de studerende. Coaching treedt in de plaats van sturing. De lerende bepaalt mede de richting van het onderwijs, helpt een andere medestudent(e), dus doceert mee.
Hoe is het geregeld binnen ons vakgebied, is de vraag die wij, als redactie, ons stelden. In dit magazine wordt dat in de volle breedte belicht, vandaar de 52 pagina’s (30% meer). Stichting Kennisnet (primair, voortgezet en speciaal onderwijs) en ICT-coöperatie Surf.nl (hbo en wo) komen aan het woord. Zij gaan in op verschillende security-aanpakken en op actuele onderwerpen (inhoudelijk gericht) zoals: AI en cybersecurity (Peter Burghouwt e.a./HHS) en forensisch ICT (Jos Griffioen/HSL).
Ook weten wij dat er een schrijnend tekort is aan deskundigen. Vergroten van de instroom van security professionals via opleidingen Associate Degree (M. Hartskeerl/HRO) en via omscholing van hoger opgeleiden, is nodig en dus de schijnwerpers daarop gericht. Wat (toegepast) onderzoek betreft zien wij TNO ingaan op haar toekomstvisie SOC2030 en de universiteit Leiden (dr. E. de Busser/CSIDE) op het podium verschijnen. Daarnaast nog een artikel van Kees Teszelski over I- artnerschap met stimulering voor kandidaten om zelf een PhD-traject te starten. Met deze scan van de Nederlandse onderwijs- en onderzoekswereld ligt er een grote uitdaging voor de lezers om daar hun weg in te vinden en hun plaats daarbinnen te definiëren. Ten tijde van dit voorwoord is net de formatie rondgekomen. Met de door de vier partijen al aangekondigde beleidswijzigingen (m.n. minder internationale studenten, fikse bezuinigingen op onderwijs en wetenschap, langstudeerboetes en wat dies meer uit de hoed zal komen) moeten wij dan vrezen voor onze toekomst?! Het wordt door sommigen gezien als de bijl aan de stam van onze scholing, vorming en dus beschaving. Het staat in weerspraak met de in voorgaande paragraaf beschreven knelpunten en onze open economie! Persoonlijk zie ik niets in ‘The Netherlands first’ ideologie, gekopieerd naar vele slechte buitenlandse voorbeelden.
Om positief af te sluiten: in dit nummer introduceren wij ook onze nieuwe columnist Nicole van der Meulen, als opvolgster van Dimitri van Zantvliet. Zij hanteert volgens ons de juiste toonzetting en zal bij jullie, onze lezers, interesse opwekken. Wij wensen jullie een aangename kennismaking met haar.
Chris de Vries, hoofdredacteur IB Magazine
IB Magazine #3 valt rond 25 juli 2024 op de deurmat van onze leden. Uiteraard kun je deze editie ook online lezen (inloggen).