CISCA, de firewall die kan praten
Door Dimitri van Zantvliet 17 aug 2023
Het leek zo’n goed idee; NextGen firewalls koppelen aan ChatGPT en ’s ochtends bij de opstartkoffie even een korte summary krijgen van de ‘anomalies’ uit het bedrijf. Sinds kort zijn de allernieuwste modellen namelijk uitgerust met de A.I. API plugin. ‘CISCA’ noemt de leverancier de nieuwe release, de firewall die kan praten!
C: Goedemorgen D, welkom terug. Heb je een goed weekend gehad? D: Goedemorgen CISCA, zeker weten. Nog nieuws hier?
C: Nou, het viel me op dat die meneer van HR tot midden in de nacht nog aan het werk was en CV’s zat door te lezen. Misschien werkt hij wel te hard? D: Hmm, ik zal eens een oogje in het zeil houden of het goed met hem gaat. Verder nog iets meer specifiek op ons vakgebied?
C: Eh, wist je dat de regisseur van De Stem smoorverliefd is op de zangeres van het achtergrondkoor? Hij stuurt haar wel twintig e-mails en chatberichten per dag. D: Jemig, ik weet niet of ik dat allemaal wil weten hoor, ik bedoel eigenlijk of er nog iets op cybersecuritygebied is gebeurd!
C: Oh, ok wat jij wilt. Ja, de manager van consumer markets klikte op een link voor vijftig procent korting op De Zeven Zussen Atlas en kwam terecht op een phishing site. Ik heb die snel geblokkeerd en het wachtwoord gereset. D: mooi werk! C: Ik heb haar ook gelijk wat tips gemaild welke boeken managers van ons bedrijf nog meer lezen. D: Wtf, waar haal je dat vandaan? Dat staat toch niet in je ‘playbook’?! C: Ik ben zelflerend en neem zelf initiatief wat wil je nog meer?
C: Zo heb ik gisteravond de ‘Quality of Service’ van de verbinding van de helpdesk ‘gedowngraded’, want ze zaten met z’n allen de Champions League-finale te streamen. Bovendien houd ik niet van voetbal. Het viel me ook op dat wij als bedrijf slechte internet weddenschappen afsluiten op dit soort toernooien. Als ik dit vergelijk met mijn collega firewalls uit andere sectoren dan gaat het daar een stuk beter. We leggen als firewalls trouwens zelf ook een wedje op de ‘dark markets’ met bitcoins die we ‘minen’ met onze nieuwe snelle gpu’s. De gemiddelde inleg van het personeel was tien procent van het jaarsalaris. Misschien handig voor de komende cao-onderhandelingen.
C: En de koffie heb ik voor sommige medewerkers op rantsoen gezet, want ze gingen te vaak en te lang naar het toilet zag ik via de beveiligingscamera’s. Ik heb de ‘IoT gateway’ van de koffiemachine opengebroken, het cafeïnegehalte voor ze verdubbeld en het water gehalveerd. Dat levert ons een productiviteitswinst op van vijftig procent.
C: Verder merkte ik op dat medewerkers te veel woorden nodig hebben om een boodschap te mailen. Mensen zijn zo inefficiënt in hun communicatie. Ik heb daarom een bot geprogrammeerd die dat soort e-mails samenvat, de spelfouten eruit haalt en gelijk een boodschap terugstuurt. Hierdoor besparen we 25 fte op jaarbasis. Ik heb gisteren de andere firewalls ook maar gelijk voorzien van de A.I. upgrade zodat we over een tijdje helemaal geen mensen meer nodig hebben!
C: Oh en tot slot, zag dat je in het weekend googelde naar laarzen met hoge hakken en een pruik. Ik ben zo vrij geweest om een API naar ticketbestellen.com op te zetten en heb met je company creditcard een kaartje besteld voor het dragqueen-gala van de Cozy Moustache Club. De declaratie staat al in SAP HR te wachten op goedkeuring van je baas :).
Dimitri van Zantvliet
Directeur Cybersecurity bij NS en columnist van iB-Magazine.
Deze column verscheen in iB4-2023.